Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 020-5312345
  • info@driessenrappange.nl
  • 020-5312346
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Telefoon 020-5312345

Hoge vaste lasten - Waar komt dat door?

Nederlanders hebben gemiddeld elf abonnementen op naam. Wat is het gevaar hiervan?

Maar liefst 91 procent van de Nederlanders onderschat het aantal abonnementen dat ze op hun naam hebben. Gemiddeld hebben we namelijk elf abonnementen.

Het hebben van abonnementen wordt steeds gebruikelijker. Dat komt bijvoorbeeld doordat alle gezinsleden een mobiele telefoon hebben met een abonnement, muziek gaat via een streamingsdienst en gerechten voor maaltijden kunnen tegenwoordig thuis worden bezorgd. Het gaat vaak om relatief kleine bedragen, maar opgeteld gaat het toch om een groot deel van het budget. Vaste lasten zijn financiële valstrikken, maar gelukkig zijn veel vaste lasten tussentijds te beëindigen.

Geldproblemen beginnen met te hoge maandlasten

Met het maandelijkse inkomen moet het een huishouden lukken om de lasten te dragen en om nog een extraatje over te houden om te reserveren voor grotere uitgaven. Bij te hoge vaste lasten kan een bedrag reserveren er bij in schieten. Dat kan het beginpunt zijn van geldproblemen. Het maandelijks kunnen sparen is om twee redenen belangrijk. Ten eerste heb je zolang je nog kunt sparen dus nog bestedingsruimte over. Ten tweede heb je spaargeld nodig voor het opvangen van hoge lasten die vroeg of laat een keer ontstaan.  Als sparen niet lukt, moeten de maandlasten omlaag.

Onder jongeren is het probleem groter

Jongeren tot 25 jaar oud trekken het gemiddeld aantal abonnementen omhoog. Zij hebben gemiddeld namelijk zestien contracten afgesloten. Jongeren kiezen vaker voor abonnementen voor streamingsdiensten en voor het private leasen van een auto. Vooral het leasen neemt een grote hap uit het maandelijks te besteden bedrag. Oudere Nederlanders kiezen juist vaker voor de goedkopere abonnementen, zoals kranten en  loterijen.

Een abonnement is gebruikelijk

Het afsluiten van abonnementen is gebruikelijker geworden. Een goed voorbeeld hiervan is de mobiele telefoon. Zonder een abonnement ben je aangewezen op prepaid. Maar we willen altijd en overal online zijn, dus ben je aangewezen op een abonnement. Tot jaren geleden kochten we nog muziek op cd’s. We hebben nu altijd alle muziek beschikbaar op de telefoon met diensten als Spotify en Juke. Het kost ongeveer tien euro per maand, maar je hoeft nooit meer muziek te kopen. Een ander voorbeeld is Netflix in plaats van het huren van een film of in plaats van tv kijken. Door gemak en besparingen worden we gestuurd naar het afsluiten van contracten.

Zet eens op een rijtje wat je aan vaste lasten hebt

Vaste lasten hoeven geen probleem te zijn, maar het moet wel goed betaalbaar blijven. Bij maandelijkse tekorten moeten de lasten omlaag of de inkomsten omhoog. Zet eens alle vaste lasten voor jezelf op een rijtje. Zeg abonnementen die niet meer nodig zijn op en voer zo maandelijks terugkerende besparingen door.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 22-02-2023. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.